banner
Moto

Używanie sprzęgła – informacje, najczęstsze błędy

Sprzęgło samochodowe to jeden z podzespołów układu napędowego, umożliwiający poruszanie się samochodu. Niestety – tak jak w przypadku innych części – niepoprawne używanie sprzęgła powoduje jego uszkodzenie a wymiana na nowe czy nawet regeneracja w nowoczesnych samochodach nie należy do najtańszych. Co oznacza „złe używanie sprzęgła”? Jakie błędy kierowcy popełniają najczęściej? Poniżej prezentujemy kilka wskazówek, dzięki którym zapobiegniemy poważniejszym awariom sprzęgła.

spalone sprzegloŻyjąc w latach, w których czas jest cenniejszy od pieniądza bardzo często w pogoni za codziennymi obowiązkami nie zwracamy uwagi na niektóre rzeczy. Za przykład może posłużyć nam następująca sytuacja. Ruszając z parkingu, chcąc jak najszybciej dotrzeć, np. do pracy nie zauważamy, że pomiędzy zegarami świeci się mała, czerwona kontrolka informująca o zaciągniętym hamulcu ręcznym. Taka jazda bardzo często kończy się nie tylko awarią układu hamulcowego, ale również grozi spaleniem sprzęgła. Warto jednak pamiętać, że pojedyncze przypalenie okładziny tarczy sprzęgła nie zawsze sprawia, że jest ono całkowicie uszkodzone.

Co w takim wypadku należy zrobić? Jeżeli wewnątrz samochodu pojawi się charakterystyczny zapach zatrzymajmy pojazd na poboczu i pozwólmy mu ostygnąć – należy poczekać 10 – 20 minut. Po tym czasie można uruchomić silnik oraz sprawdzić czy sprzęgło „nie ślizga” i czy samochód bez żadnych problemów rusza z miejsca. Jeśli pojawiają się problemy z wystartowaniem lub zmianą biegów bardzo możliwe jest uszkodzenie sprzęgła, a wtedy konieczna jest wizyta w warsztacie samochodowym. Jak widzimy, z pozoru mało szkodliwa jazda z zaciągniętym hamulcem ręcznym może nas kosztować nawet kilka tysięcy złotych.

Innym często popełnianym błędem – szczególnie przez młodych kierowców – mającym negatywny wpływ na układ napędowy jest niewystarczające dociskanie pedału sprzęgła podczas ruszania lub zmiany biegów. To w dosyć dużym stopniu skraca żywotność całego układu. Podobnie sytuacja wygląda jeżeli chodzi o „puszczanie” pedału sprzęgła. Po ruszeniu z miejsca bądź zmianie biegu na pedał powinien być całkowicie zwolniony a lewa stopa powinna znajdować się na podnóżku. Nieco rzadziej spotykaną nieprawidłowością, jest ruszanie z miejsca wykorzystując wyższe biegi niż przeznaczona do tego „jedynka”. Współczesne samochody nie powinny mieć problemu z wystartowaniem, np. z drugiego biegu jest to jednak działanie, które w znacznym stopniu obciąża układ przeniesienia napędu.

Kluczem do płynnej jazdy i długiej żywotności podzespołów jest sprawne operowanie sprzęgłem, ruszanie z miejsca nie może być zbyt gwałtowne, ale jednocześnie nie należy zbyt długo przytrzymywać pedału sprzęgła, gdyż jest to zabójcze dla układu napędowego. Pamiętajmy o tym, mając na uwadze bezpieczeństwo swoje oraz innych uczestników ruchu drogowego.

Źródło: http://www.centrumsprzegla.com/sprzeglo,kompletne/k,100051/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *