Współczesne samochody są po brzegi wypchane innowacyjnymi rozwiązaniami oraz technologiami, które kilka lat temu ciężko było sobie wyobrazić. Największe światowe koncerny przeganiają się we wprowadzaniu coraz to nowszych, ułatwiających jazdę, podnoszących niezawodność i dbających o bezpieczeństwo systemów. Jednak jak do tej pory nie udało się stworzyć rzeczy niezniszczalnych, a ponadto wszystko ma swój limit wytrzymałości. Bez wątpienia jedną z bardziej kosztownych awarii jest uszkodzenie jednostki napędowej. Jakie są najczęściej występujące awarie w wysokoprężnych i benzynowych silnikach?
Zacznijmy od silników benzynowych. Ogólnie rzecz biorąc jednostki napędzane benzyną są dużo tańsze w utrzymaniu i znacznie mniej problematyczne niż konkurencyjne silniki wysokoprężne. Nie oznacza to jednak, że nigdy nie ulegają awariom. W dobie tzw. downsizingu turbodoładowane silniki benzynowe są dużo bardziej rozbudowane technicznie, do prawidłowego działania wykorzystują dużo drobnych elementów, które muszą wytrzymać spore przeciążenia. W związku z tym dużo łatwiej o awarię takiego współczesnego silnika niż w przypadku niezawodnych, znacznie mniej skomplikowanych jednostek wolnossących. Chcąc wymienić podstawowe usterki silników benzynowych należy dokonać podziału na dwa podstawowe rodzaje: z bezpośrednim wtryskiem oraz z łańcuchem rozrządu. W tym pierwszym przypadku uszkodzeniom ulegają najczęściej wtryskiwacze oraz pompa paliwa. Dosyć często pojawiającym się również problemem jest tzw. nagar, który zbiera się na zaworach silnika lub w kolektorze dolotowym. Skutkiem tego jest zmniejszona przepustowość, a co za tym idzie znacznie gorsze osiągi. Jeżeli chodzi o drugi typ benzynowych jednostek główny problem dotyczy łańcucha rozrządu – nie wytrzymuje on momentu obrotowego silnika. Najczęściej łańcuch rozrządu „poddaje się” podczas rozpędzania pojazdu na niskich obrotach silnika, powoduje to jego rozciąganie.
Do określenia typowych usterek występujących w silnikach diesla również potrzebne będzie wyróżnienie kilku rodzajów tych jednostek. Pierwszy z nich wysokoprężny silnik z turbosprężarką, dzięki której możliwe jest uzyskanie imponującego momentu obrotowego i satysfakcjonującej mocy. W przypadku takich jednostek najczęściej awariom ulega właśnie turbosprężarka, której uszkodzenie objawia się charakterystycznym gwizdem – zwlekanie z jej regeneracją może skutkować nawet całkowitym uszkodzeniem całego silnika. W dieslach pojawił się również wtrysk paliwa Common Rail polegający na wykorzystaniu wtryskiwaczy zasilanych przez pompę wysokiego ciśnienia. Koszty naprawy tego systemu są bardzo wysokie. Najczęstszym powodem uszkodzenia takiego silnika jest stosowanie słabej jakości oleju napędowego lub zanieczyszczenie pompy przez, np. piasek, rdzę. Warto również wspomnieć o samochodach z filtrem cząstek stałych – DPF. Często zdarza się, że proces wypalania sadzy nie zostanie przeprowadzony do końca, efektem czego jest zatkany filtr oraz podniesiony poziom oleju silnikowego. Skutkuje poważnymi usterkami, których koszt naprawy może sięgać nawet ponad 10 000 zł.
Rodzi się więc pytanie, który silnik wybrać? Jaka jednostka będzie mniej awaryjna? Zdecydować się na benzynę czy diesla? Podjęcie takiej decyzji to sprawa indywidualna i nie można jednogłośnie odpowiedzieć jaka jednostka będzie bardziej opłacalna, która wytrzyma dłużej i która jest po prostu lepsza. Zarówno wysokoprężne jednostki napędowe, jak i silniki benzynowe mają swoje wady, zalety i w obu rodzajach mogą pojawić się bardzo kosztowne usterki.
Informacje na temat silników oraz części znajdziesz na: http://www.autoparto.pl/silnik/