banner
Moto

Przyczyny zagotowania się płynu chłodniczego

Awarie samochodowe mają to do siebie, że pojawiają się w najmniej odpowiednim momencie. O ile problem przebitej opony, czy rozładowanego akumulatora można w miarę sprawnie rozwiązać nawet będąc daleko od domu o tyle ze spalonym sprzęgłem lub zatartym silnikiem sprawa wygląda nieco gorzej. Są też jednak awarie, które wyglądają groźnie lecz nie muszą być tragiczne w skutkach oczywiście jeśli odpowiednio zareagujemy. Jedną z takich niespodzianek jakie lubią nas zaskoczyć jest zagotowanie płynu chłodniczego.

Przyczyny zagotowania się płynu chłodniczegoPrzyczyn gwałtownego wzrostu temperatury jednostki napędowej jest wiele, może to być zbyt niski poziom płynu chłodzącego lub też pęknięcie paska klinowego, a w starszych autach może odmówić posłuszeństwa sprzęgło elektromagnetyczne napędzające wentylator. Niezależnie od tego co jest powodem wydobywania się sporej ilości pary spod maski naszego auta, powinniśmy się jak najszybciej zatrzymać i nie gasząc silnika podnieść maskę w celu zlokalizowania usterki.

W pierwszej kolejności sprawdźmy, czy wentylator oraz pasek klinowy są w jednym kawałku i czy pracują poprawnie. Warto również sprawdzić, czy pod samochodem nie gromadzi się żaden płyn, gdyż mogło by to oznaczać, że chłodnica jest nieszczelna. W przypadku wycieku bezzwłocznie należy wyłączyć silnik. Upewnijmy się również, czy wloty powietrza w naszym samochodzie nie są czymś zasłonięte (papier, folia).

Ważne jest, aby w żadnym wypadku nie otwierać korka wlewu płynu chłodzącego dopóki silnik nie wytraci temperatury!

Jeśli nie występuje żadna z powyższych możliwych przyczyn należy dokładnie sprawdzić poziom płynu chłodzącego i naciągnięcie paska klinowego. Po wykonaniu tych czynności warto również sprawdzić, czy termostat działa poprawnie. Jeżeli wszystko działa tak jak należy przyczyną mogły być zanieczyszczenia. Po ostygnięciu jednostki napędowej najlepiej jest wrócić do domu i na spokojnie dokonać oględzin całego układu, gdyż dalsza jazda była by dosyć ryzykowna.

Oto lista możliwych przyczyn zagotowania płynu chłodniczego:

  • Nieodpowiedni poziom płynu chłodniczego, często spowodowany pęknięciem gumowych przewodów
  • Uszkodzony termostat
  • Uszkodzony wentylator
  • Uszkodzona pompa wody
  • Awaria paska klinowego (spadnięcie lub pęknięcie)
  • Zanieczyszczenia (papier, folia, pyły)
  • Zasłonięte wloty powietrza

Tekst opracowano dzięki współpracy z: http://www.autochlodnice.com/chlodnice,wody/k,100103/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *