Rozwój Internetu sprzyja powstawaniu sklepów internetowych, w których transakcje handlowe realizowane są drogą elektroniczną. E-handel wydaje się idealny we współczesnym świecie, gdy ludzie podkreślają brak czasu na załatwienie codziennych spraw. Tym bardziej możliwość dokonania zakupów z domu, wydaje się dogodnym rozwiązaniem.
Zainteresowanie ofertami sklepów internetowych wynika z ich dostępności. Bez konieczności wychodzenia z domu, za pomocą Internetu można sprawdzić asortyment wielu sklepów, porównać ceny produktów, a nawet zapoznać się z opiniami innych konsumentów. To podstawowe argumenty przemawiające na rzecz sklepów internetowych, które tym sposobem wydają się korzystniejszą opcją aniżeli sklepy tradycyjne.
Sklep internetowy jest rodzajem funkcjonalnej strony, na której zaprezentowane są, zwykle w interesujący sposób, oferowane produkty. Klienci mają też możliwość zakładania kont ułatwiających im tworzenie listy wybranych produktów, a następnie dokonywanie zamówień. O jakości sklepu internetowego świadczy nie tylko łatwość realizowania transakcji, ale też ich niezawodność i bezpieczeństwo.
Warto także dodać, iż obecnie właściciele sklepów internetowych mają możliwość skorzystania z Platformy Inteligentnego Wspomagania e-Handlu (PIWeH). Rozwiązanie to skutecznie wpływa na efektywność sklepu, ponieważ dane zgromadzone w analizy pomagają w podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych.
Transakcje handlowe w e-commerce podlegają nieco innym przepisom niż te dokonywane w sposób tradycyjny, co wynika ze specyfiki środowiska Internetu. Każdy sklep internetowy musi spełniać standardy bezpieczeństwa pod względem dokonywania transakcji i ochrony danych osobowych klientów. Ponieważ umowa kupna-sprzedaży nie jest zawierana bezpośrednio, konsument musi posiadać dokładne informacje o sklepie, natomiast przedsiębiorca o konsumencie. To z kolei wiąże się z koniecznością zachowania bezpiecznego kanału komunikacji, aby dane osobowe nie zostały ujawnione w trakcie korzystania z nich w celach handlowych. Również dane osobowe użytkowników, którzy mają utworzone konta w sklepie internetowych, muszą być właściwie chronione przed wglądem osób trzecich.
Obowiązkiem przedsiębiorcy prowadzącym działalność e-commerce jest udostępnienie konsumentom w sklepie internetowym regulaminu, zawierającego sposoby dokonywania płatności oraz jasno sformułowane zasady obowiązujące przy transakcji.
Ze względu na rosnącą liczbę sklepów internetowych, konsumenci coraz częściej dokonują zakupów w Internecie, rezygnując ze sklepów stacjonarnych. Szybki dostęp do informacji, zwykle bardzo szczegółowych, pozwala użytkownikom Internetu porównać kilka ofert sprzedażowych, bez konieczności wychodzenia z domu. Taka forma zakupów uważana jest za łatwiejszą i znacznie wygodniejszą, pozwalającą zaoszczędzić czas. Jednak czasami podkreśla się brak możliwości bezpośredniego sprawdzenia towaru przed zakupem, na co z kolei pozwalają sklepy tradycyjne.
Przedsiębiorcy związani ze środowiskiem e-commerce podejmują się tworzenia serwisów, które mają ułatwiać podejmowanie decyzji zakupowych. Doskonałym przykładem takiego rozwiązania może być serwis GdzieObejrze.pl, na którego stronach znajdują się oferty sklepów internetowych i tradycyjnych. Konsumenci, którzy nie tylko chcą szybko porównać oferty konkurencyjnych sklepów, ale też obejrzeć towar znajdujący się w sklepie stacjonarnym, mają możliwość skontaktowania się z przedstawicielem handlowym. E-commerce w pewnym stopniu zmienia więc oblicze handlu, ponieważ nie tylko klient podejmuje kontakt z przedsiębiorcą, ale też przedsiębiorca zwraca się bezpośrednio do odbiorców swoich towarów.