Co to jest filtr cząstek stałych? W dużym uproszczeniu to filtr z cząsteczkami sadzy, które to powstają w wyniku niecałkowitego spalania oleju napędowego. Czym różni się od klasycznego filtra? Podczas przyspieszenia normalny silnik z dieslem wypuszcza z wydechu czarny dym – chyba, że ma w swoim filtrze cząsteczki stałe – wtedy sadza zostaje w filtrze. Sama sadza jest tylko grupą atomów węgla i nie jest tak groźna dla naszego silnika. Problemem są przywierające do niej węglowodory, związki siarki, opiłki metalu, a także popioły. To właśnie one są groźne – nie tylko dla samochodu – te związki wdychane z powietrzem są niebezpieczne dla ludzkiego zdrowia. Warto wiedzieć, że związki tworzą się nie tylko poprzez pracę silnika spalinowego, do ich powstania przyczynia się również ścieranie opon czy klocków hamulcowych.
Nieunikniona sadza w silniku
Na rynku motoryzacyjnym można zaobserwować wiele skutecznych rozwiązań technicznych nawet takich, o których istnieniu przeciętny kierowca nie ma pojęcia. Takie rozwiązania nie dotyczą niestety produkowania sadzy w filtrach. W największych ilościach cząsteczki te gromadzą się w silnikach typu diesel – ich dużo mniejszą obecność obserwuje się w silnikach spalinowych. Skuteczne wyeliminowanie cząstek stałych ze spalin nie należy do najłatwiejszych. Możliwe jest wykrycie ich obecności wtedy jednak szybko może dojść do zapchania filtra i pogorszenia przepływu spalin. Jeżeli sadza nie byłaby w ogóle usuwana, najprawdopodobniej już po miesiącu filtr nadawałby się do wymiany.
Skuteczne rozwiązania
Jak sobie z tym poradzić? Najlepszym wyjściem jest okresowe oczyszczanie filtra przez dopalenie nagromadzonej w nim sadzy – taki zabieg nazywany jest procesem regeneracji filtra. Niechcianych cząsteczek możemy się też pozbyć w inny, ale trudniejszy sposób. Sadzę można spalić do dwutlenku węgla, jednak nie będzie to najłatwiejsze. Dlaczego? Do takiego zabiegu będziemy potrzebować co najmniej 600 stopni Celsjusza, a taka temperatura w układzie wydechowym występuje bardzo rzadko. Właściwe oczyszczenie filtra z sadzy możliwe byłoby tylko przy pełnym obciążeniu silnika, a do takich sytuacji można doprowadzić poprzez jazdę z maksymalna prędkością po autostradzie.
Warto wiedzieć, że w komputerze naszego samochodu zapisane są dane, na podstawie których można się dowiedzieć jaki jest stan filtra. Ciekawych informacji na temat filtrów zaczerpniemy na blogu poświęconym tej tematyce – Filterki24.pl