Zasadniczą kwestią przy tworzeniu reklam internetowych jest idealna proporcja pomiędzy informowaniem i opisem danego produktu czy usługi a jej kreacją czyli stworzeniem reklamy w taki sposób aby się wyróżniała, przykuwała uwagę oraz wzbudzała zainteresowanie.
Jak zatem przygotować się do realizacji kampanii internetowej mając do dyspozycji tylko niewielkie pole pikseli? Jeszcze nie dawno twórcy reklam kierowali się przede wszystkim doświadczeniem, intuicją oraz twórczą wizją. Teraz korzystać mogą z szerokiego pakietu specjalistycznych narzędzi, które proces ten ułatwiają oraz przyczyniają się do zwiększenia jego efektywności. Dysponują także obszerną wiedzą opierającą się na szeregu badań takich jak np. audyt ekspercki użyteczności czy badania eyetrackingowe.
W skład badania użyteczności oraz badania eytrackingowego wchodzą 3 elementy. Po pierwsze – umiejscowienie reklamy na serwisie. Testy z użytkownikami potwierdzają, że najwięcej uwagi przykładają oni do obszaru po lewej stronie oraz jej nagłówka. Drugi element opiera się na samej konstrukcji reklamy. Najskuteczniejsze okazują się komunikaty nakłaniające do działania oraz te stanowiące zapytania. Dużą siłę oddziaływania mają także te przedstawiające ludzkie twarze bądź sylwetki – szczególnie nagie. Ostatni element stanowi samo narzędzie reklamowe oraz serwis AdTaily. Testy użyteczności mają na celu określenie intuicyjności oraz funkcjonalności widgetu i samej witryny.
Wszystkie te elementy umożliwiają zgromadzenie informacji na temat projektu reklamy, samego medium, poziomu zainteresowania nią oraz oczekiwanej efektywności kampanii.