banner
Dom

Autotransformator

Autotransformator jest specjalnym rodzajem transformatora, w którym zrezygnowano z galwanicznego rozdzielenia obwodów, a połączono uzwojenia pierwotne i wtórne. Może on posiadać stałą lub zmienną przekładnię. W pierwszym przypadku stosunek liczby zwojów uzwojeń pierwotnych i wtórnych jest niezmienny.

Uzwojenie pierwotne posiada stałe wyprowadzenia, natomiast jedno z zakończeń uzwojenia wtórnego to ruchoma szczotka węglowa, która jest przesuwana po uzwojeniu. Autotransformatory umożliwiają ręczne podwyższenie wartości zasilania do żądanego poziomu, co często jest zupełnie wystarczające do poprawnej pracy wielu urządzeń.

Autotransformatory są najczęściej wykorzystywane do pracy w laboratoriach, warsztatach serwisowych, w układach rozruchu silników indukcyjnych, czy w pracowniach szkolnych, gdzie potrzebna przekładnia jest niewielka. Łatwość przenoszenia urządzenia ze względu na jego gabaryty oraz oszczędność materiałów sprawiają, że są one tam częściej stosowane niż tradycyjne transformatory. Dodatkową ich zaletą jest znacznie lepszy stosunek mocy do rozmiaru niż zwykłych transformatorów. Dodatkowo autotransformator można wykorzystać do regulacji jasności żarówek, mocy grzewczej, czy prędkości obrotowej silników prądu zmiennego. Nie dopuszcza się jednak stosowania autotransformatorów do zasilania urządzeń górniczych, medycznych czy okrętowych, ponieważ tam wymagane jest galwaniczne rozdzielenie obwodów.

Zazwyczaj dzięki aluminiowej płycie szczotkotrzymacza autotransformator lepiej odprowadza temperaturę, a rdzeń ze stali krzemowej gwarantuje obniżenie prądów łączeniowych. Dodatkowo emaliowany miedziany drut nawojowy zapewnia optymalną temperaturę pracy. Połączenie obydwu uzwojeń przekłada się na mniejsze zużycie ilości żelaza i miedzi do budowy autotransformatora, a co za tym idzie do zmniejszenia strat i wzrostu sprawności. Z tego wynika zmniejszona masa, rozmiar i cena.

Niewątpliwą wadą autotransformatorów jest przenoszenie wszelkich zakłóceń i przepięć bezpośrednio na drodze przewodzenia prądu- nie występują tu bowiem bezpieczniki- co powoduje obniżenie poziomu bezpieczeństwa przy używaniu urządzeń elektrycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *