Chcąc dbać o jak najlepszy stan swojego samochodu warto posiadać przynajmniej podstawową wiedzę na temat jego poszczególnych podzespołów. Pomimo tego, że większość kierowców chce, aby komfort i bezpieczeństwo jazdy ich samochodem stały na jak najwyższym poziomie, często wybierają nieodpowiednie części lub też źle je eksploatują, w wyniku czego powstają różne awarie i uszkodzenia. Problem ten dotyczy między innymi amortyzatorów, jak i całego układu zawieszenia.
Wszyscy użytkownicy dróg powinni wiedzieć, czym jest amortyzator oraz jaka jest jego rola w funkcjonowaniu pojazdu. Amortyzator to element który, jak wskazuje sama nazwa, amortyzuje drgania powstałe w wyniku jazdy po nierównej nawierzchni. Jego zadaniem jest zapewnienie jak najlepszego komfortu jazdy. Kierowcy do wyboru mają dwa rodzaje amortyzatorów: gazowe i olejowe. Zasada działania tego drugiego typu opiera się na dwóch zaworach, przez które przelewa się ciecz niwelująca drgania. Charakteryzują się one większym komfortem jazdy, lecz siła tłumienia drgań, przyczepność i czas reakcji jest mniejsza, niż w przypadku gazowych amortyzatorów. Amortyzatory gazowe działają na podobnej zasadzie co olejowe – gwarantują z kolei dużo lepszą przyczepność i są sztywniejsze od olejowych. Ważną zaletą gazowych amortyzatorów jest ich odporność na zmieniające się warunki atmosferyczne.
Wśród kierowców panuje opinia, że przeciętny amortyzator powinien służyć co najmniej trzy lata, co jest nieprawdą. Przede wszystkim dlatego, że każdy kierowca ma swój indywidualny styl jazdy. Jeden jeździ spokojnie, stara się omijać nierówności tj. studzienki kanalizacyjne, czy dziury, natomiast drugi nie przywiązuje do tego uwagi. Możemy również natrafić na wadliwy egzemplarz amortyzatora, który odmówi posłuszeństwa po krótszym czasie użytkowania. W związku z tym nie należy uogólniać takich rzeczy jak żywotność amortyzatorów. Są to jedne z najbardziej eksploatowanych elementów układu zawieszenia i regularna kontrola ich stanu jest konieczna.
Czy warto regenerować amortyzatory?
Zdania są podzielone, jednak zarówno pod względem ekonomicznym jak i jakościowym jest to interes mało opłacalny, zwłaszcza że koszt nowych amortyzatorów nie jest wysoki. Większość mechaników samochodowych nie poleca regenerowania, amortyzator „po przejściach” nie ma takiej samej sprawności jak nowa, nieużywana część. Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku samochodów zabytkowych. Kupno nowych amortyzatorów do takiego samochodu jest praktycznie niemożliwe w związku z czym regeneracja jest jedynym rozwiązaniem.
Nowe, zalecane przez producenta części dają nam gwarancję bezpieczeństwa oraz sprawności a także będą w stanie wytrzymać znacznie więcej niż używane, poddane regeneracji.
Źródło: http://www.autoamortyzatory.pl/amortyzatory/k,100121/